Historie

po roce 2000

Po přelomu tisíciletí se divadlo otevřelo mladým tvůrcům, kteří zrealizovali několik úspěšných projektů. Zásadním se stává rok 2003, kdy se do divadla vrací – poté, co v Divadle Husa na provázku zrežíroval několik inscenací v letech devadesátých (šlo například o úspěšnou inscenaci Maryša z roku 1995) režisér Vladimír Morávek. Své působení započal prvním dílem cyklu Sto roků kobry s názvem Raskolnikov - jeho zločin a jeho trest. Sto roků kobry byl čtyřdílný projekt skládající se ze čtyř inscenací založených na dramatizacích románů F. M. Dostojevského. V roce 2005 se Vladimír Morávek stal novým uměleckým šéfem divadla a počátek nové éry ohlásil festivalem Sedm žlutých praporů aneb Nová smlouva.

O rok později měl premiéru zásadní inscenační počin divadla, jedenáctihodinová scénická freska podle Dostojevského s názvem Svlékání z kůže, a sice v rámci festivalu Idioti na Provázku aneb Evropské dny Fjodora Michajloviče Dostojevského. V roce 2008 Divadlo Husa na provázku vstoupilo do své jubilejní 40. sezony, jejímž vrcholem byl závěrečný díl projektu Perverze v Čechách, scénická montáž textů Václava Havla s názvem Cirkus Havel aneb My všichni jsme Láďa. Podle další z inscenací tohoto projektu s názvem České moře byla pojmenována celá jedna sezona věnovaná výhradně českým titulům.

Režisér Vladimír Morávek se po celou dobu svého působení v divadle věnoval dlouhodobým tematickým projektům, z nichž lze jmenovat cykly Čapek na provázku, Géniové a podvodníci nebo Smějící se Bestie. Jeho posledním projektem byl třídílný cyklus s názvem O naší současné krizi a Jak z toho ven. V roce 2017 Vladimír Morávek opustil pozici uměleckého šéfa Divadla Husa na provázku a po krátkém přechodném šéfování jeho dramaturga Miroslava Oščatky na ni nastoupila současná umělecká šéfka režisérka Anna Davidová.

Umělečtí šéfové: Luboš Balák (2002-2005), Vladimír Morávek (2005-2017), Miroslav Oščatka (2018), Anna Davidová (2019-)

Dnes - scéna současných témat a nečekaných forem

V lednu 2019 se uměleckou šéfkou Divadla Husa na provázku stala oceňovaná česká režisérka Anna Davidová, která s sebou přivedla řadu nových spolupracovníků, mezi nimi i dramaturgy Kateřinu Menclerovou a Martina Sládečka. Koncepce, kterou na Zelném trhu společně rozvíjejí, klade důraz na nepodbízivou dramaturgii současných témat a neotřelých předloh. Důležitým momentem je v ní také otvírání divadla rozmanitým estetikám i skupinám diváků.

Bezprostředně po svém nástupu přizvalo nové umělecké vedení ke spolupráci řadu význačných osobností české a slovenské režie, z nichž lze jmenovat Doda Gombára, Jiřího Havelku, Davida Jařaba, Jana Mikuláška či Ondreje Spišáka. Aktuální sezona 2019-2020 nese podtitul 10 000 donkichotů! a nabídne hned čtyři inscenace v Sále a jednu na Sklepní scéně.