Simona Petrů, Petr Jan Kryštof:
Tichý Tarzan (zcizené deníky fantoma erotické fotografie) 

Solitér, outsider, blázen nebo génius? čili Tichý fotograf z Kyjova

Pijan či snad lépe řečeno alkoholik, posedlý ženami, rváč s mastnými vlasy… nuzně oblečený… se směšným fotoaparátem vyrobeným z ruličky toaletního papíru…

Šmírák, který se v létě plížil kolem plotu plovárny a fotil mladé ženy v plavkách, opalující se ženy a venkovské krásky ze svého okolí… Fotograf Miroslav Tichý, svými sousedy považovaný spíše za podivína a úchyla, je dnes pokládán za jednoho z nejvýznamnějších fotografů 20. století, jeho fotografie jsou vystavovány na prestižních světových výstavách a jednotlivé fotografie stojí až 360 000 korun. Jeho život a podivuhodné dílo nastolují řadu otázek. Je tento radikální moravský outsider šílencem a zachycovatelem pravdy? Anebo je to jen zavrženíhodný voyeur, jehož výplody se sluší spláchnout do záchodu?

Miroslav Tichý začínal v rodném Kyjově jako malíř, obracel se hlavně k avantgardě, impresionismu a kubismu. Malovat přestal v polovině padesátých let a postupem času se stále více zabýval fotografováním. Objekty jeho tvorby byly sice většinou ženy, Tichý ale rád fotil i svá oblíbená místa v Kyjově a domácí zátiší. Fotografie, které většinou pořizoval aparátem vlastní výroby, jsou často přesvětlené nebo podsvětlené a nedoostřené. Na výstavách však slaví úspěchy. Na festivalu v Arles získal v roce 2005 Tichý cenu za objev roku.

IVANA HLOUŽKOVÁ ZA ROLI MIROSLAVA TICHÉHO ZÍSKALA CENU ALFRÉDA RADOKA A BYLA NOMINOVÁNA NA CENU THÁLIE.

Premiéra 13.1.2012

Režie: Anna Petrželková

Scénář: Simona Petrů, Petr Jan Kryštof

Dramaturgie: Josef Kovalčuk

Scéna a kostýmy: Lucie Labajová

Hudba: Petr Hromádka

Inspice: Kateřina Miklínová

V tomto představení se kouří.

Na Provázku vznikla mistrná inscenace o fotografu Tichém

Scénáristka si všímá v nápadité mozaice osudů muže, který se v poledních letech života stal vyhledávanou a médii obletovanou superstar. Kontrast primitivní fotografické techniky, s níž pořizoval svoje až voyerské záběry, a jeho posléze ceněných snímků nebo také pověst muže považovaného okolím za blázna, šmíráka a alkoholika režisérka Anna Petrželková nijak lacině nezdůrazňuje. Na sklepní scéně Provázku vzniklo mimořádně působivé poetické pásmo, které k sobě přikládá neobyčejně zdařilé scénické obrazy a rýsuje postavu jedinečného podivína, který okolí svým zjevem, pitím a programovým nicneděláním iritoval či přímo odpuzoval. Petrželkové inscenace má mimořádně silná místa... nápaditě inscenuje křehké Tichého výjevy. Dvě krásná dívčí těla v miniaturních plavkách jsou tady – podobně jako na Tichého snímcích - vystavována s nenucenou grácií a gradují éros inscenace, s nímž Petrželková mistrně zachází. Erotika a ženské půvaby tady vytvářejí jemný odér inscenace a traktují Tichého jako jemného skrytého obdivovatele těchto vnadů a nikoliv jako úchylného pornografa. A právě toto sdělení inscenátorů, že Tichý nebyl pošahaným smradlavým podivínem ale absolutně svobodným umělcem pohrdajícím dokonce i vlastní tvorbou, ale libujícím si v neskutečné kreativitě korunuje mimořádně obrazovou inscenaci Tichý Tarzan. Podtrženo sečteno. Na Provázku vznikla mimořádně zdařila inscenace, která publikum uhrane výtečnými dialogy, vizuálně sytým Petrželkové režijním rukopisem a také všemi hereckými výkony, kterým vévodí Hloužková v hlavní roli a je kandidátkou na nějakou divadelní cenu. Tichého Tarzana by zájemci o inteligentní a nápadité divadlo neměli minout. (Luboš Mareček, ČT) Co inscenace přináší navíc divákovi znalému informací o výtvarníkově životě a tvorbě? Především výborný výkon Ivany Hloužkové v roli Tichého, výtvarné řešení vnášející na jeviště něco z fotografovy poetiky i životný rozměr (například zachycený Tichého osobitý smysl pro humor). Všem se velmi dobře daří držet inscenaci v příjemně rozverném tónu, jenž má zřejmě východisko ve fotografově ironickém nadhledu nad běžným světem, který je stále trochu k smíchu se svými vernisážemi a glorifikacemi.. Základem výtvarného řešení je plexisklová stěna ..., která akcím a obrazům za ní dodává patinu Tichého podsvětlených, přesvětlených, polodestruovaných snímků či rozmlžených vzpomínek. Je to jednoduché a účinné. (Kateřina Slámová-Bartošová, Lidové noviny)

Foto: Jakub Jíra

Délka: 
95 minut
Osoby a obsazení: 
Miroslav Tichý
Anička
Anna Duchaňová
Anežka
Anežka Kubátová
Ženská od vedle
Gabriela Štefanová
(příslušník SNB, kurátor)