Divadlo Husa na provázku
  • program
  • repertoár
    • uvádíme
    • Neboj, neboj! 2025/2026
    • archiv sezon
  • projekty
  • výzva
  • lidé
    • umělecký soubor
    • zázemí
  • předplatné
  • shop
  • info
  • Logo CED
english

Divadlo Husa na provázku

  • O divadle
  • Historie
  • Archiv inscenací
  • Technické parametry
  • Press
  • Pro firmy
  • Návštěvní řád

Zelný trh 9

602 00 Brno

provazek@provazek.cz

+420 542 123 425

JAZZFESTBRNO: Jiří Stivín – hudebník a fotograf

Jurodivý flétnista v čepičce desítky let byl, a dodnes, i ve svých osmdesáti dvou letech, vlastně je, jakýmsi vizuálním „logem“, ztělesněním českého jazzu. A to i přesto, že po většinu života Jiří Stivín tuto těsnou škatulku překračoval všemožnými směry. Třeba i tím, že kromě hudby je jeho celoživotní vášní fotografie, jak uvidíme na retrospektivní výstavě v rámci JazzFestBrno.

Začalo to vlastně už tím, že nejprve vůbec nestudoval hudbu, nýbrž kameru na FAMU – ostatně není divu, Stivínova maminka Eva Svobodová byla velmi výraznou českou filmovou herečkou. Jeho první významnější kapelou, kde hrál na saxofon, byli rock’n’rolloví Sputnici, jazzu se ale začal věnovat, když v roce 1964 společně s klavíristou Martinem Kratochvílem založil skupinu Jazz Q. Z té po několika letech odešel a začal se věnovat nejrůznějším projektům pod svým jménem. První velké mezinárodní úspěchy zaznamenal v unikátním duu s kytaristou Rudolfem Daškem, zvaným Systém Tandem. Velmi úspěšné bylo i album dua natočené naživo v polské Lublani.

Jiří Stivín do sebe nasával nejrůznější hudební vlivy, od staré hudby přes různé vývojové etapy jazzu a rocku, až po hudbu avantgardní a soudobou vážnou, a tyto podněty dokázal originálním způsobem úročit ve svých projektech, ať už na deskách nebo při vystoupeních. Mezi jeho významná alba patří zcela nadžánrový Zvěrokruh, freejazzová spolupráce s perkusistou Pierrem Favrem Výlety, minimalistické Zrcadlení se zpěvačkou Mirkou Křivánkovou nebo Status Quo Vadis, kde se o pozici protagonisty dělil s rockovým kytaristou Michalem Pavlíčkem. Na rozdíl od většinou pečlivě koncipovaných studiových projektů, kterým se věnoval v sedmdesátých a osmdesátých letech, tvoří většinu Stivínovy diskografie od deváté dekády nahrávky živé, koncertní. To proto, že na tvorbě Jiřího Stivína je odjakživa zásadní kromě všudypřítomného nadhledu jdoucího ruku v ruce s virtuozitou, také neutuchající záliba v improvizaci. Byly časy, kdy si návštěvník Stivínova koncertu nemohl být zcela jist vůbec ničím, tedy s jakou sestavou vystoupí, jakým stylem svůj koncert obohatí a jakou show předvede. A své pověsti velké koncertní atrakce zůstává Jiří Stivín věrný dodnes.

Plakát

stopáž

  • út25. 11. 202519:30kup