Brave new man 2020/2021

Celosvětová pandemie odhalila, jak křehký, zranitelný a nedospělý náš svět je. Přistihla nás v nedbalkách opájející se představou vlastní neohroženosti. Jeden z největších výdobytků propojeného světa – cestování – se stal nebezpečným, okamžitý přístup k informacím nepřinášel vědění, ale paniku, vědci byli bezradní, vládci bezmocní a všeobecně vzývaná modla – neustále rostoucí výkon – byla vmžiku obětována.
Pandemie otřásla základy náboženství, v jehož středu stojí zbožštěný člověk, a do ohlušujícího ticha se začaly ozývat první nesmělé otázky.

Je výkon skutečně to jediné, čím se měří kvalita lidského života? Na co jsme v honbě za ním zapomněli? Není možné a žádoucí některé společenské smlouvy vypovědět? Přinášejí nám všechny civilizační výdobytky skutečně kýžené štěstí? A jsme za ně vůbec ochotni platit nějakou daň a převzít zodpovědnost za způsob života, který jsme si zvolili? Otázky, které jsme si jako společnost dlouho nekladli, se vtělily do hesla „krize jako příležitost“ a na malou chvíli pronikly do rozhovorů, myslí i mediálního prostoru. Tohle znejistění ale netrvalo dlouho.

Rychlost, s jakou nyní tyto otázky odkládáme, ukazuje, že odmítáme přijmout pravou podstatu této krize. Totiž skutečnost, že nešlo jen o krizi zdravotnickou, ale i duchovní. Samozřejmost, s jakou se vracíme k našim dřívějším zvyklostem, nás nutí ptát se, jaké zkušenosti je nám vlastně třeba, abychom byli ochotni střízlivě nahlížet a přehodnocovat základy, na nichž stojí naše společenství. Jak velké krize je nám třeba, aby se zrodil Brave new man? Rozhodli jsme se věnovat těmto otázkám následující sezonu a prodloužit tak zjitřený čas, kdy jsme byli ochotni hledět pod povrch každodennosti. Nikoliv jednotlivě, ale společně.

Hovořit o nich budeme s těmi, kteří před nimi neutekli. Těmi, kteří v důsledné cestě za odpověďmi opustili naše společenství, aby se na naši civilizaci podívali s odstupem. Odešli do posledních výsep české divočiny, do chatrče u jezera, k paraguayským indiánům či na samotu v tišnovských lesích. Spolu s nimi budeme mapovat horizont a vyhlížet krásného nového člověka. S vědomím, že možná vůbec nemusí být „nový“. Že se možná nezrodí z ještě usilovnějšího výkonu a ze všeho, co si ještě pro sebe uchvátí a podrobí. Možná cesta k němu vede přes to, od čeho se vědomě oprostí a k čemu se navrátí.

Britský spisovatel a filosof Aldous Huxley ve své dystopické vizi Brave new world dovedl do důsledku osvícenskou představu, že technický pokrok učiní lidstvo lepším a šťastnějším. A stvořil infantilní svět hrozivě nemocný vlastní pýchou. Na Provázku chápeme zkušenost s celosvětovou pandemií jako výzvu k tomu, abychom si znovu připomněli jeho varování a usilovali o uzdravení hledáním vize, z níž povstane Brave new man.

Lenka Glisníková a Karolína Matušková

Becoming an Apple… or Perhaps a Shelf

V sezoně 2020-21 s podtitulem Brave new man se v Nepravidelné galerii Divadla Husa na provázku představují Lenka Glisníková (1990) a Karolína Matušková (1990), dvojice příležitostně spolupracujících výtvarných umělkyň, které společně studovaly ve fotografických ateliérech Fakulty umění v Ostravě a pod vedením Aleksandry Vajd a Martina Kohouta na UMPRUM v Praze.

Svým společným cyklem rozměrných a přesto neobyčejně křehkých, projasněných fotografických montáží Becoming an Apple... or Perhaps a Shelf, který poprvé vystavily v květnu roku 2019 ve výlohách pražské Fotograf Gallery, Glisníková s Matuškovou poeticky reagovaly na zkušenost globální koronavirové pandemie. S provázkovskou sezonou, kterou budou fragmenty z tohoto díla na všech tiskovinách provázet a asociativně rozvíjet, však jejich cyklus spojuje především zájem o člověka v přerodu.

Hranice mezi figurou a pozadím se v tomto dynamickém a znejisťujícím procesu přirozeně dostávají do pohybu a znovuustavují stejně jako dnešní hranice mezi lidským tělem, divokou přírodou a zdivočelou civilizací, kterou v díle příznačně zpřítomňují fragmenty moderní techniky.

V nepřehledném jarním kolotání, v němž příroda i technika jako by procitaly k dosti svéhlavému životu, je přitom stále obtížnější jednoznačně definovat obrysy lidské bytosti, která do sebe obojí absorbuje, jsouc sama absorbována. Pyšné přesvědčení o svrchovanosti člověka coby vládce nad přírodou a technikou je usvědčováno z omylu a v krizi se ocitnuvší racionalita je přitom s konečnou platností nahrazena logikou metamorfózy – surrealitou.

Glisníková s Matuškovou, v jejichž tvůrčím dialogu cyklus vznikl, nejsou přitom jen dokumentaristkami tohoto procesu s posud nejasným vyústěním, jsou také jeho aktérkami: Fotografické portréty jich samých, které navzájem pořizovaly v prostoru konkrétní zahrady i webkamerami po internetu, technika a technologie coby funkční rozšíření těl tvůrkyň, které s jejich pomocí vzniklými fotografiemi dále střídavě manipulovaly, vytvářely nové nečekané vztahy a vrstvily významy... To vše je zároveň tematizováno a zvolenými formáty vyzdvihováno z deníkově intimní na celospolečenskou rovinu.

Renoirovsky prosluněné prostředí probouzející se přírody i barevná škála vyznačující se nebývalou vitalitou však ukazují na to, že jde ze strany mladých tvůrkyň o více než (sebe)ironický komentář aktuálně probíhající reorganizace vztahů mezi člověkem, přírodou a technikou uprostřed okcidentální společnosti: Dávají tušit překvapivě zralou víru v zodpovědnost člověka, který je ochoten svět kolem sebe nejen tvořit, ale zároveň se jím coby svým protějškem nechat utvářet, otevřít se změnám sebe sama. V člověka – tvůrce i tvora – poznovu procitajícího ke svému lidství a schopného obrody stejně jako příroda, z níž se navzdory vymoženostem moderní techniky vyvazuje toliko zdánlivě.
Martin Sládeček
umělecký šéf DHNP

Lenka GLISNÍKOVÁ
Narodila se v Bohumíně. Pracuje s médiem fotografie přerůstajícím v sochařské instalace. Její vizuální styl vychází z kontemplace nad technologickým pokrokem. Ve své procesuální práci často využívá řemeslnost výroby fyzických předmětů – od drobných objektů po celé aranžované scény, které následně kombinuje s fotografií a její digitální manipulací.

Karolína MATUŠKOVÁ
Pochází z Ostravy. Ve své umělecké praxi zkoumá hranice média fotografie, které se nepatrně prostupují ve dvou paralelních světech. S obrazem pracuje jako s důvěrnou informací, posouvá jeho významy a dále je přenáší do fyzického světa v podobě objektů a videa. Spojuje materiály vyznačující se křehkostí a silou, se kterými zachází performativně a utváří nový dialog, skrze nějž vystupují na povrch témata spojená s ženstvím, intuicí a péčí.

shotby.us
Lenka Glisníková s Karolínou Matuškovou jsou příležitostným uměleckým duem a ustálenou dvojicí, věnující se také užité fotografii pod společnou identitou shotby.us. Navzdory svému mládí vyhrály za své snímky pro Radio Wave nebo Dolce Vita ocenění Czech Grand Design v kategorii Fotograf roku 2020.

Nepravidelná galerie

město plné umění

Jedna sezona. Jeden začínající výtvarný umělec vstupující na provázkovských tiskovinách v grafice Martina Hrdiny do veřejného prostoru Brna. Ve spolupráci s pražskou Aukční síní a galerií Vltavín a kurátorkou a spisovatelkou Kateřinou Tučkovou.

Pokus Provázku o podporu absolventů vysokých uměleckých škol v oboru, v němž jsou začátky snad vůbec nejtěžší. O zachování si rozměru živého a proměnlivého hnutí, na jehož podobě v čase se nepodílejí pouze divadelníci. O rozpuštění statické vizuální identity, která v případě kulturních institucí většinou stojí na důsledném budování jednoho ihned rozpoznatelného výtvarného gesta, v dynamický a proměnlivý proud různých perspektiv pramenící z myšlenky spojování a tvořivého dialogu.

Originál fotomontáže BECOMING AN APPLE... OR PERHAPS A SHELF je od vernisáže 3. září 2020 v 17.00 k vidění vždy hodinu před představením v Kongresovém sále Divadla Husa na provázku.


galerie

Premieres

Better to Go Mad In the Wild

10. září 2021

A. Palán, H. D. Thoreau, M. Sládeček
directed by Anna Davidová

Cherwuish

3. září 2021

A. V. Frič, D. Jařab
directed by David Jařab

Meeting of Plotters

25. května 2021

P. Erbes, B. Jedinák et al.
directed by Petr Erbes, Boris Jedinák

Pammrová/Březina

3. prosince 2021

Anna Pammrová, Otokar Březina
directed by Jan Frič

Season subscription