Brave new man 2020/2022

dvojsezona 2020/2022

Celosvětová pandemie odhalila, jak křehký, zranitelný a nedospělý náš svět je. Přistihla nás v nedbalkách opájející se představou vlastní neohroženosti. Jeden z největších výdobytků propojeného světa – cestování – se stal nebezpečným, okamžitý přístup k informacím nepřinášel vědění, ale paniku, vědci byli bezradní, vládci bezmocní a všeobecně vzývaná modla – neustále rostoucí výkon – byla vmžiku obětována. Pandemie otřásla základy náboženství, v jehož středu stojí zbožštěný člověk, a do ohlušujícího ticha se začaly ozývat první nesmělé otázky. Je výkon skutečně to jediné, čím se měří kvalita lidského života? Na co jsme v honbě za ním zapomněli? Přinášejí nám všechny civilizační výdobytky skutečně kýžené štěstí? A jsme za ně vůbec ochotni platit nějakou daň a převzít zodpovědnost za způsob života, který jsme si zvolili? Otázky, které jsme si jako společnost dlouho nekladli, se vtělily do hesla „krize jako příležitost“ a na malou chvíli pronikly do rozhovorů, myslí i mediálního prostoru. Tohle znejistění ale netrvalo dlouho. Rychlost, s jakou nyní tyto otázky odkládáme, ukazuje, že odmítáme přijmout pravou podstatu této krize. Totiž skutečnost, že nešlo jen o krizi zdravotní, ale i duchovní. Samozřejmost, s jakou se vracíme k našim dřívějším zvyklostem, nás nutí ptát se, jaké zkušenosti je nám vlastně třeba, abychom byli ochotni střízlivě nahlížet a přehodnocovat základy, na nichž stojí naše společenství. Jak velké krize je nám třeba, aby se zrodil Brave new man?

Těmito slovy jsme otevřeli loňskou sezonu. Začínal podzim 2020, a my jsme byli na Provázku připraveni pandemii reflektovat… jak naivně nám to teď zní! Hovořili jsme o nepatřičné a urputné snaze vrátit se k jakémusi ztracenému, ale nárokovatelnému normálu, a sami přitom – zcela samozřejmě – počítali s tím, že se nad tématy sezony budeme setkávat v otevřeném divadle. Sezona však nakonec proběhla za zavřenými dveřmi a příležitost společně zhodnotit prožité nevznikla. Za normální jsme začali považovat jevy a úkazy do té doby nepředstavitelné a otázky kondenzované do nazkoušených inscenací se nám i po několika měsících štosují v kolonce „k premiéře“. Především však události předchozího roku vyzvaly k mnohem hlubší a ostražitější diagnóze stavu naší společnosti, než jsme tušili ještě loni v létě.

I my sami se cítíme vyzváni k tomu, abychom setrvačně neopakovali zaužívané, a v době, jež se pyšní svou rychlostí a hektičností, se pokoušíme zpomalit – sezonu Brave new man proto prodlužujeme na dvojsezonu a pokračujeme ve vyhlížení člověka budoucnosti s otazníky ještě naléhavějšími než dosud: Je pandemie jen jakýmsi pozastavením, pouhou pauzou v našem dosavadním způsobu života, nebo je zvěstí a začátkem čehosi nového? Čeká nás onen vyhlížený, zbožňovaný „návrat k normálu“, v němž namísto člověka budoucnosti potkáme zase jen sami sebe, jakými jsme doposud byli? A chceme to doopravdy, nebo pouze toužíme vydechnout v objetí dobře známého a nové zkrátka pro samý strach myslet nedokážeme?

Strachu z budoucího není těžké porozumět, zvláště v době, v níž je tak svůdné a přirozené utíkat se k posledním zdánlivým jistotám. My na Provázku zároveň věříme, že odvaha myslet nemožné a dívat se přes horizont je právě v čase pandemie – době nebývale rychlých a určujících změn – klíčová pro to, jakou jednou budeme společností. Chápeme divadlo jako prostor, kde můžeme sdílet obavy, nejistoty i hledat odpovědi. Jako východisko ke společné diskusi proto v této dvojsezoně nabízíme sedm titulů, sedm úhlů pohledu, jimiž lze nahlédnout možné kontury člověka budoucnosti. Věříme, že o jeho podobě všichni rozhodujeme právě teď.

The Toxic Flowers of the Universe

Lenka Glisníková & Karolína Matušková

V sezoně 2020-22 s podtitulem Brave new man se v Nepravidelné galerii Divadla Husa na provázku představují Lenka Glisníková (1990) a Karolína Matušková (1990), dvojice příležitostně spolupracujících výtvarných umělkyň, které společně studovaly ve fotografických ateliérech Fakulty umění v Ostravě a pod vedením Aleksandry Vajd a Martina Kohouta na UMPRUM v Praze.

Cyklem The Toxic Flowers of the Universe (sezona 2021-22) nyní mladé a oceňované tvůrkyně, spolupracující pod identitou shotby.us, navazují na myšlenky svého předchozího cyklu Becoming an Apple of Perhaps a Shelf (sezona 2020-21). S jejich díly se bude možné na provázkovské grafice setkávat až do konce dvojsezony, kdy předají štafetu jinému mladému tvůrci či tvůrkyni.

Lenka GLISNÍKOVÁ
Narodila se v Bohumíně. Pracuje s médiem fotografie přerůstajícím v sochařské instalace. Její vizuální styl vychází z kontemplace nad technologickým pokrokem. Ve své procesuální práci často využívá řemeslnost výroby fyzických předmětů – od drobných objektů po celé aranžované scény, které následně kombinuje s fotografií a její digitální manipulací.

Karolína MATUŠKOVÁ
Pochází z Ostravy. Ve své umělecké praxi zkoumá hranice média fotografie, které se nepatrně prostupují ve dvou paralelních světech. S obrazem pracuje jako s důvěrnou informací, posouvá jeho významy a dále je přenáší do fyzického světa v podobě objektů a videa. Spojuje materiály vyznačující se křehkostí a silou, se kterými zachází performativně a utváří nový dialog, skrze nějž vystupují na povrch témata spojená s ženstvím, intuicí a péčí.

shotby.us
Lenka Glisníková s Karolínou Matuškovou jsou příležitostným uměleckým duem a ustálenou dvojicí, věnující se také užité fotografii pod společnou identitou shotby.us. Navzdory svému mládí vyhrály za své snímky pro Radio Wave nebo Dolce Vita ocenění Czech Grand Design v kategorii Fotograf roku 2020.

město plné umění

nepravidelná galerie

Jedna sezona. Jeden začínající výtvarný umělec vstupující na provázkovských tiskovinách v grafice Martina Hrdiny do veřejného prostoru Brna. Ve spolupráci s pražskou Aukční síní a galerií Vltavín a kurátorkou a spisovatelkou Kateřinou Tučkovou.

Pokus Provázku o podporu absolventů vysokých uměleckých škol v oboru, v němž jsou začátky snad vůbec nejtěžší. O zachování si rozměru živého a proměnlivého hnutí, na jehož podobě v čase se nepodílejí pouze divadelníci. O rozpuštění statické vizuální identity, která v případě kulturních institucí většinou stojí na důsledném budování jednoho ihned rozpoznatelného výtvarného gesta, v dynamický a proměnlivý proud různých perspektiv pramenící z myšlenky spojování a tvořivého dialogu.

Originál fotomontáže THE TOXIC FLOWERS OF THE UNIVERSE je od vernisáže 10. září 2021 v 17.30 k vidění vždy hodinu před představením v provázek.studiu.


galerie

Premieres

Better to Go Mad In the Wild

10. září 2021

A. Palán, H. D. Thoreau, M. Sládeček
directed by Anna Davidová

Cherwuish

3. září 2021

A. V. Frič, D. Jařab
directed by David Jařab

Meeting of Plotters

25. května 2021

P. Erbes, B. Jedinák et al.
directed by Petr Erbes, Boris Jedinák

Pammrová/Březina

3. prosince 2021

Anna Pammrová, Otokar Březina
directed by Jan Frič

Dictionary of the Khazars

25. ledna 2022

M. Pavić, J. Mikulášek, K. Menclerová

direction: Jan Mikulášek

Why the Child Is Cooking in the Polenta

4. února 2022

Aglaja Veteranyi

direction: Ondrej Spišák

Les Misérables

29. dubna 2022

V. Hugo, M. Hába, M. Sládeček

direction: Michal Hába

Season subscription